Skip to main content

Er zijn eindeloze discussies geweest over de schadelijkheid van gamen. De vele onderzoeken geven geen duidelijkheid: het ene onderzoek geeft aan dat het schadelijk is en het volgende beweert het tegendeel. Een discussie met je kind hierover loopt als snel uit op een welles-nietesspelletje!

Een gamer is al snel geneigd veel tijd aan het gamen te besteden. Er staat altijd een nieuwe uitdaging klaar. Een gamer is dus vaak voor langere tijd aan één stuk bezig bent en dat is goed waarneembaar. 

Toch blijkt uit cijfers dat het negatieve imago van gamen niet helemaal terecht is. We weten niet zeker of gamen schadelijk is. Daarnaast blijkt dat mensen net zoveel tijd besteden aan Netflix, Whatsapp, Facebook, Instagram en Youtube. Ook heeft gamen veel voordelen. 

Dat neemt niet weg dat te veel tijd besteden aan gamen ertoe kan leiden dat andere, belangrijkere zaken niet voldoende aandacht krijgen. De tijd met en zonder scherm wordt in de mediadiamant ‘Balans’ genoemd.

Ongetwijfeld vraag je je af: “Wat is dan een redelijke hoeveelheid schermtijd?” Als zaken als beweging, sport, familie, studie, slapen en chillen ook voldoende aandacht krijgen, dan is het niet snel te veel. Ook hier draait het om prioriteiten stellen en zorgen voor balans. Zo heeft iemand in het weekend of in de vakantie meer tijd om te gamen daar op een doordeweekse dag. Kijk dus samen met je kind naar zijn/haar verantwoordelijkheden en prioriteiten en bereken hoeveel tijd er daarnaast overblijft voor het gamen. In het kader van balans raden we aan om, voor jezelf en je kind, een maximum van 3 uur per dag aan te houden. 

Nog even wat feiten: Alle games zijn zo ontworpen dat een speler er zo lang mogelijk mee bezig blijft. Je kunt eigenlijk niet echt verwachten dat jongeren uit zichzelf op tijd stoppen, dat is echt aan de volwassenen om hen heen, vooral ouders dus! Voordeel van gamen is dat je daar qua tijd veel gemakkelijker het zicht op kunt houden dan bijvoorbeeld op appen.

Veel gamen is veel meer een jongensding dan een meisjesding. Meisjes zijn bijvoorbeeld weer veel drukker met appen. De Jeugdmonitor 2019 geeft aan dat 2.3 % het risico loopt op problematisch gamen (jongens 4.0 %, meisjes 0.6%). Omdat het zelfrapportage is zal dat percentage wel wat hoger liggen, maar als we ruig schatten en het verdubbelen naar 4.6% dan nog is dat behoorlijk minder dan in de beeldvorming.

Volgende keer: wat er leuk en nuttig is aan gamen.