Skip to main content
  • Een heerlijk broodje gezond met kaas, ham, tomaat, komkommer, ei en saus blijkt eigenlijk een broodje ongezond te zijn
  • Het vergelijken van liht producten met de 'gewone' producten gaat vaak niet, omdat het light-product een hele andere samenstelling heeft, waardoor het eigenlijk een heel ander product is geworden
  • Er bestaan meer dan 100 keurmerken. Ieder jaar worden ze nagekeken en beoordeeld waaruit een top 10 met de beste keurmerken komt
  • Niet alleen op tv komt sluikreclame voor. Ook op YouTube komt deze vorm van reclame veelvuldig voor

Nepnieuws, wat betekent dat nou precies?

Broodje (on)gezond

Een heerlijk broodje gezond met kaas, ham, tomaat, komkommer, ei en saus blijkt eigenlijk een broodje ongezond te zijn. In een gemiddeld broodje gezond zitten circa 400 calorieën. Dat verschilt niet veel van een patatje mayo, waar 500 calorieën inzitten. Zo zijn er meer gerechten en eetgewoonten te noemen die eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn als dat we allemaal denken.

In Frozen Yogurt gaat veel meer suiker dan in gewoon ijs. Soep uit een pak zit vol met zout en conserveringsmiddelen om de soep vers te houden. Rijstwafels zijn lekker, maar erg zout en weinig vullend. Hierdoor eten we er snel te veel van. Beleg je ze ruim met bijvoorbeeld hummus, komkommer en kiemgroenten, dan zul je hier al minder last van hebben. Eet lekker en gevarieerd. Wissel verschillende voedingsmiddelen af en bedenk: overal waar 'te' voor staat, is niet goed.

Producten van McDonalds vergaan niet!?!

Een aantal jaar geleden gingen er verschillende verhalen rond waarin werd gezegd dat de producten van de McDonalds, zoals die lekkere hamburgers, niet verouderen of vergaan. Veel mensen vroegen zich af: staan de producten van McDonalds écht stijf van de conserveringsmiddelen en chemische rommel? Om deze verhalen de kop in te drukken, heeft McDonalds zijn ingrediënten en werkwijze openbaar gemaakt. De lijst van ingrediënten bleek kort en vrij van conserveringsmiddelen. 

Omdat het erop leek dat McDonalds zijn eigen straatje aan het schoonvegen was, heeft het tijdschrift Quest dit tot de bodem uitgezocht en de lijst met ingrediënten bleek te kloppen. 

Als je af en toe iets bij de McDonalds koopt, is er niks aan de hand. Maar eet niet dagelijks of wekelijks bij McDonalds. Wissel je hamburger ook eens af met gezondere opties, zoals een zakje vers fruit, wortels en salade. 

Zijn light producten beter?

De laatste jaren is er van bijna elk product in de supermarkt een light-variant of een magere variant te vinden. Maar is light en mager beter dan het oorspronkelijk product? Voor fabrikanten gelden er regels die aangeven wanneer zij een product het label 'light' of 'mager' mogen geven. Zo moet er in een product een verlaagd percentage zitten van bijvoorbeeld energie, vet, suiker of zout. Dit is terug te vinden op de verpakking. Het eten en drinken van light-producten of magere producten helpt bij een ‘slank’ voedingspatroon, maar alleen light en magere producten eten is niet de oplossing! Blijf je snoepen, dan hebben de light-producten en magere producten geen zin.

Er zijn ook nadelen van light-producten en magere producten.

  1. Het is duurder.
  2. Het vergelijken van samenstelling met de samenstelling van 'gewone' producten gaat vaak niet, omdat het light-product een hele andere samenstelling heeft, waardoor het eigenlijk een heel ander product is geworden.
  3. Sommige producten zijn light of mager, maar bevatten nog steeds calorieën en weinig gezonde voedingsstoffen. 

Wil je nu meer weten over light-producten en een gezond voedingspatroon? Check dan de website van het CJG.

Keurmerken, wat zegt dat nu?!

Een keurmerk zou ons als consumenten moeten helpen bij het kiezen voor gezonde en duurzame producten. Het keurmerk wordt afgegeven als het product aan diverse eisen voldoet. Maar ondertussen zijn er maar liefst 100 keurmerken en logo’s in de winkels te vinden. Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer en doen er niks mee. Dat is natuurlijk zonde, want keurmerken kunnen ons zeker helpen bij het maken van een gezonde of duurzame keuze. Ieder jaar worden de producten van de keurmerken nagekeken en beoordeeld waaruit een top 10 met de beste keurmerken komt.

Hoe beinvloedbaar zijn wij?

We vinden vaak van onszelf dat we zelfstandige, weloverwogen keuzes maken. We staan sterk in onze schoenen en zijn niet gevoelig voor reclames, denken we. Toch blijkt reclame effectiever dan we denken. Daarnaast merken we reclame niet altijd op. Deze vorm van reclame, noemen we sluikreclame.

Sluikreclame is reclame die ons niet direct opvalt. In je favoriete serie wordt er bijvoorbeeld steeds frisdrank van een bepaald merk gedronken of worden er boodschappen gedaan bij een bepaalde supermarkt. Deze merknamen komen duidelijk beeld. Tegen dit soort reclame zijn we niet altijd bestand. Vooral kinderen zijn erg gevoelig voor deze vorm van reclame. Zij willen dezelfde producten kunnen eten en drinken of dezelfde kledingstukken kunnen dragen als hun helden van tv. 

Op de NPO wordt geen gebruik gemaakt van sluikreclame, omdat dit niet meer mag. Bij de commerciële zenders gebeurt het nog wel. De zender of het tv-programma wordt betaald voor het showen van een product of merknaam.



Onze jeugd kijkt steeds minder tv, maar zit steeds meer op sociale media, On Demand en YouTube. De YouTube-helden prijzen allerlei producten en merken aan. Deze YouTubers verdien hiermee extra geld of krijgen de producten gratis toegestuurd. Het zijn dus niet meer alleen Youtubers, maar ook influencers. Dat wil zeggen dat een bepaald persoon invloed uitoefent op het (koop)gedrag een bepaalde doelgroep. Ze hebben vaak zoveel volgers op internet dat ze een grote invloed hebben. Als zij een product gebruiken of aanprijzen, verkoopt het product geheid. 

Nadine de Koning

Nadine de Koning is al 9 jaar werkzaam bij het Welzijnskwartier als jongerenwerker in diverse jongerencentra. Als ambulant jongerenwerker zoekt zij ook de jongeren op straat op. Daar probeert Nadine inzicht te krijgen wat jongeren bezighoudt en geeft zij informatie en advies. Ook voorlichtingen en trainingen geven is een onderdeel van haar werk. Voor het project Shitzooi heeft Nadine samen met de politie, Sociaal en Halt de prestigieuze Hein Roethof prijs gewonnen.

Neem contact op met Nadine