Skip to main content
  • Onder schermtijd verstaan we alle tijd die iemand besteedt aan schermpjes
  • Jongeren geven zelf aan dat ze weten dat ze (veel te) veel tijd besteden aan schermpjes
  • Het langdurig en vooral het ’s avonds turen op schermpjes heeft een nadelige invloed op de slaap
  • Help uw kind zijn/haar tijd in te delen voor het gebruik van schermpjes
Verslaafd

Onder schermtijd verstaan we alle tijd die iemand besteedt aan schermpjes. Voorbeelden daarvan zijn: Whatsapp, Facebook, Instagram, YouTube, Google, gamen, maar ook Netflix.

Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek dat aangeeft hoeveel tijd je ‘veilig’ of ‘gezond’ aan schermpjes kunt besteden. Leerlingen in het 4e jaar van het Voortgezet Onderwijs schatten zelf dat tussen de 5 en 10 uur per dag. Zij denken zelf dat 2 a 3 uur per dag een gezonde hoeveelheid is. Ze weten zelf vaak niet hoe ze het gebruik moeten beperken.

Het is duidelijk dat als zij er zo veel tijd aan besteden dat ze die tijd niet kunnen besteden aan andere dingen zoals huiswerk, sport, familie, buiten zijn en ga zo maar door.

Schermpjes

Schermpjes

Onder schermpjes verstaan we alle zogenaamde ‘devices’: PC, laptop, tablet, notebook, smartphone, mobieltje en tv.

Gebruik, gewoonte of verslaving?

Een arts kan via het DSM-5 (een handleiding) â€˜meten’ of iemand verslaafd is. Daarvoor gebruiken ze 7 meetpunten. Als iemand 3 van de 7 punten heeft in Ă©Ă©n jaar dan stelt de arts vast dat iemand verslaafd is. Die punten kun je ook toepassen op je eigen schermgebruik. Daarvan geven we hier ook voorbeeldzinnen.

Hoe ontstaat gebruik, gewoonte of verslaving? 

Er zijn drie factoren die bepalen of iets gebruik, gewoonte of verslaving wordt:

  1. De persoon: dat is de jongere.
  2. De omgeving: dat bent vooral u, of is bijvoorbeeld de school
  3. Het middel: dat zijn de schermpjes

Alle vormen van schermpjes zijn er op gericht om u of uw kind er zo lang mogelijk mee bezig te laten zijn. De verleiding is sterk en de druk is groot. Jongeren geven zelf aan dat ze weten dat ze (veel te) veel tijd besteden aan deze dingen. Ze geven ook aan dat het hen zelf niet lukt dat te matigen. Eigenlijk vragen ze dus “help me daarmee”! Dat vragen ze aan de volwassenen in hun omgeving; eigenlijk vooral aan u, de ouder, maar ook aan de school. 

Help ze hun tijd in te delen :

  • Prioriteiten stellen: huiswerk en bewegen zijn belangrijker dan schermpjes. 

  • Stel een maximale schermtijd in. 2 a 3 uur per dag lijkt ons een mooie hoeveelheid. 

  • Zie erop toe en verbindt er desnoods een consequentie aan.

N.B. Hoewel ze er indirect zelf om vragen zullen ze u heus niet bedanken als u het gebruik beperkt: een puber die goed in zijn functie zit protesteert. 

P.S. Voldoende slaap (8 a 9 uur) is essentieel voor een puber. Het langdurig en vooral het ’s avonds turen op schermpjes heeft een nadelige invloed op de slaap!

Opvoeden

Schermtijd is een groeiende zorg voor veel ouders in het digitale tijdperk. Kinderen brengen steeds meer tijd door voor een scherm, of het nu op een tablet, smartphone, televisie of computer is. Het is belangrijk om te weten hoe je als ouder de schermtijd van je kinderen kunt beheren en reguleren.

Een goede manier om dit te doen is door duidelijke regels en grenzen te stellen voor schermtijd. Maak afspraken over hoeveel tijd je kinderen per dag of week mogen doorbrengen voor een scherm en wanneer ze toegang hebben tot apparaten. Het is ook belangrijk om tijdslimieten in te stellen op apparaten om je kinderen te helpen de controle over hun schermtijd te behouden.

Bied alternatieven aan voor schermtijd, zoals buiten spelen, sporten, lezen of andere activiteiten die geen scherm vereisen. Moedig je kinderen aan om hobby's en interesses te ontwikkelen die hen kunnen helpen om hun schermtijd te verminderen.

Wees zelf ook het goede voorbeeld. Zorg ervoor dat je als ouder ook een beperkt gebruik van schermen hebt en wees bewust van hoe je je tijd besteedt voor een scherm. Gebruik bijvoorbeeld geen apparaten tijdens het eten of voor het slapengaan.

Tot slot, blijf communiceren met je kinderen over schermtijd en leg uit waarom het belangrijk is om hun tijd voor een scherm te beperken. Door duidelijke regels te stellen en alternatieven aan te bieden, kun je helpen om de schermtijd van je kinderen te beheren en te beperken, terwijl ze zich toch kunnen ontwikkelen en groeien in het digitale tijdperk.

Pel van Hattum

Pel van Hattum geeft al heel lang voorlichting bij de GGD Ă©n is vader. Hij weet veel van genotmiddelen, regels, sociale media, voeding en bewegen. Misschien kennen jullie hem wel van de oudervoorlichtingen op de Katwijkse scholen voor Voortgezet Onderwijs. "Serious business natuurlijk, maar ik neem mezelf wel met een korreltje zout op zijn tijd."

Neem contact op met Pel