Skip to main content
  • Katwijk is in Nederland dé topsportgemeente van 2018
  • De ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’ (NNGB) geeft aan hoeveel je minstens zou moeten bewegen per dag
  • Doe mee met de stelling: "Ieder kind tot 18 jaar zou verplicht moeten sporten." 
  • Bewegen is voor iedereen anders. Je merkt dat je matig intensief beweegt als je je hart aan het werk zet

Katwijk is in Nederland dé topsportgemeente van 2018. Dit komt doordat er veel sportverenigingen actief (waarvan twee kampioen!) zijn in de grootste competities. Voetbal is een populaire sport in Katwijk en veel jongens en meisjes zijn op jonge leeftijd al actief op de voetbalvelden. De gemeente Katwijk biedt een mooi overzicht van alle accommodaties.

Hoeveel moet ik bewegen?

Om aan te geven hoeveel je minstens zou moeten bewegen heeft de Gezondheidsraad de ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’ (NNGB) opgesteld. Deze gaat uit van gezonde mensen. Hoeveel beweging je nodig hebt verschilt voor jongeren, volwassenen en ouderen.

Stelling: Ieder kind tot 18 jaar zou verplicht moeten sporten.

Jaarlijks sterven er ongeveer 8000 mensen aan hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten worden veroorzaakt door vet eten en te weinig beweging. Tegenwoordig hangen kinderen de hele dag voor de computer of de televisie. Sporten hoort niet meer bij het dagelijks leven, net zo min als gezond eten. Moeten ouders verplicht worden hun kinderen te laten sporten?

Jongeren 4-18 jaar

  • Beweeg elke dag minstens 1 uur matig intensief (>= 5 METs). Voor jongeren is dat bijvoorbeeld rustig fietsen, skeeleren of skateboarden.

  • Doe minstens 3 maal per week activiteiten die gericht zijn op lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid en coördinatie).

  • Voorkom veel stilzitten

Volwassenen 19 -54 jaar

Beweeg minstens 5 dagen per week 30 minuten matig intensief (>=4 METs).

Voor volwassenen is dat bijvoorbeeld wandelen met 5-6 km/uur (dus flink doorwandelen) of fietsen met 15 km/uur.

Ouderen 55 en 55+ jaar

Beweeg minstens 5 dagen per week 30 minuten matig intensief (>= 3 METs).

Voor ouderen is dat bijvoorbeeld wandelen met 3-4 km/uur en fietsen met 10 km/uur.

Niet-actief

Als je nog niet of nauwelijks actief bent, heeft elk extra beetje beweging zin, los van hoe lang, hoe ver, hoe vermoeiend of het soort beweging.

Matig intensief

Bewegen is voor iedereen anders. Je merkt dat je matig intensief beweegt als je je hart aan het werk zet.

  • Als je behoorlijk moet ademhalen, zonder dat je buiten adem raakt.

  • Als je hart sneller gaat kloppen.

  • Als je het warmer krijgt het door het bewegen en je misschien zelfs gaat zweten.

Goed bewegen betekent voor iedereen iets anders. Heb je vragen over bewegen of wil je persoonlijk advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! We helpen je graag.

Pel van Hattum

Pel van Hattum geeft al heel lang voorlichting bij de GGD én is vader. Hij weet veel van genotmiddelen, regels, sociale media, voeding en bewegen. Misschien kennen jullie hem wel van de oudervoorlichtingen op de Katwijkse scholen voor Voortgezet Onderwijs. "Serious business natuurlijk, maar ik neem mezelf wel met een korreltje zout op zijn tijd."

Neem contact op met Pel