Skip to main content

Elon Musk. Kanye West. Oprah Winfrey. Die namen staan de laatste tijd in de openings­zinnen van menig krantenartikel. Zij zijn namelijk actief op hét sociale medium van dit moment: Clubhouse.

Wat is (er leuk aan) ­Clubhouse?

Waar Twitter vooral draait om tekst, Instagram om foto’s en TikTok om video’s, staat Clubhouse geheel in het teken van audio. Je kunt er groepsgesprekken voeren (denk: Zoom zonder beeld), die plaatsvinden in ‘kamers’. Net als Facebookgroepen zijn sommige kamers besloten en andere vrij toegankelijk.

Gespreksonderwerpen variëren van voetbal tot beleggen tot muziek. Er wordt ook flink genetwerkt. Zo werd de jonge zangeres Roxy Dekker vanuit het niets een bekende naam in de muziekwereld, ­nadat ze op Clubhouse had gezongen voor een paar mensen uit de industrie.

Ook politiek is populair op de app. Lijsttrekkers Sigrid Kaag en Jesse Klaver zijn er actief, en zelfs een nepprofiel van Mark Rutte heeft er al ­negenduizend volgers.